Vad kör vi?
Volvo V40 har fått det högsta betyget, fem stjärnor, i Euro NCAPs krocktester. Totalresultatet är det bästa som hittills uppmätts av provningsinstitutet. All fakta är hämtad från volvocars.se
Vi har även utbildning för automatväxlad bil.
Vi vet att även i låga hastigheter kan en krock vara en väldigt traumatisk upplevelse. Och i tät stadstrafik räcker med ett ögonblicks ouppmärksamhet för att ett sådant scenario ska bli verklighet. Vi funderade därför på om det skulle gå att få din Volvo att hjälpa dig. Ja, det är faktiskt just det som City Safety handlar om, ett laserbaserat teknik som kan upptäcka risken för en kollision i hastigheter på upp till 50 km/h. I ett första steg förbereder City Safety bromsarna så att bromstiden förkortas när du trycker ned bromspedalen. Och om du inte hinner bromsa bromsar City Safety åt dig och stryper gasen för att minska effekten av en kollision. Ännu bättre är att om skillnaden i hastighet mellan din bil och bilen framför dig är mindre än 15 km/h kan City Safety undvika en kollision helt och hållet. City Safety aktiveras så fort du startar bilen och är klar att bistå dig om det behövs. City Safety är bara ett inslag i vår kompletta säkerhetsstrategi. Vi kallar systemet för IntelliSafe, och det är ett program som syftar till att uppfylla vårt mål om att skapa bilar som gör att du helt undviker att krocka. Systemet består av funktioner som Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control, Park Assist och mycket annat.
Skulle det inte vara fantastiskt om din bil kunde undvika kollisioner, upptäcka fotgängare, identifiera trafikskyltar och varna dig om du t.ex. överskrider hastighetsbegränsningen? Tänk om din bil till och med kunde känna av om du blir trött eller distraherad när du kör, och ge dig en diskret varning. Vi talar inte om science fiction, utan om vårt förarstödpaket som ger dig en tryggare och skönare körupplevelse. Förutom de angivna funktionerna innehåller paketet även adaptiv farthållare (i alla hastigheter), kollisionsvarning med autobroms och Pedestrian Detection och Cyclist Detection, DAC (Driver Alert Control), Lane Keeping Aid (LKA), aktivt helljus (AHB), trafikskyltsinformation (RSI), BLIS (Blind Spot Information System) och Cross Traffic Alert (CTA).
Den adaptiva farthållaren (ACC) hjälper dig att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon vid hastigheter upp till 200 km/h på bilar med automatlåda, och i hastigheter mellan 30 och 200 km/h på bilar med manuell växellåda, och ger mer avspänd körning på alla resor. I långsam stadstrafik anpassar ACC-systemets start/stopp-funktion* med ECO-läge automatiskt din hastighet till framförvarande fordon samtidigt som det hjälper dig att spara bränsle genom smidigare körning och mindre behov av hastiga accelerationer. I stillastående är det bara att trycka på en knapp eller på gaspedalen så kommer din bil smidigt att följa den framförvarande. Vid hastigheter över 30 km/h ställer du bara in önskad hastighet och minsta tidsintervall till bilen framför dig. När radardetektorn upptäcker ett långsammare fordon framför anpassas hastigheten automatiskt till detta. Och när vägen är fri återgår bilen till den valda hastigheten. Om ACC är urkopplat och en bil framför kommer för nära kommer avståndsvarningsfunktionen att aktivera en varningslampa i nedre delen av vindrutan för att hjälpa dig att hålla ordentligt avstånd. När du vill det kan du också använda den vanliga farthållaren genom att trycka på ACC-knappen några sekunder.
Statistiken visar att förare som orsakar kollisioner bakifrån i hälften av alla fall inte bromsar alls. Vår kollisionsförebyggande teknik aktiveras när hastigheten överstiger 4 km/h och kan ge dig en ljud- och ljusvarning om du kommer för nära ett framförvarande fordon eller om det finns fotgängare eller en cykel i din väg. Om du inte reagerar och kollisionsrisken blir akut aktiveras autobroms med full kraft för att undvika eller lindra effekterna av en sammanstötning. Inom ett avstånd på 150 meter övervakar en radarsensor bakom grillen konstant avståndet till framförvarande fordon och digitalkamera bakom vindrutan tar reda på vilka föremål som finns framför dig. Vid dagsljus kan även stillastående eller rörliga fotgängare eller cyklister upptäckas. Om en fotgängare oväntat eller cyklist hamnar framför din bil, eller om ett fordon framför plötsligt bromsar in (eller står stilla), och systemet uppfattar att en kollision är sannolik varnar det dig med en blinkande varningslampa i vindrutan tillsammans med en ljudsignal så att du får möjlighet att agera. Dessutom stöder denna teknik förarens inbromsning genom att bromsarna förladdas så att bromssträckan minimeras. Om du inte reagerar på varningen och en kollision hotar att inträffa bromsas bilen omedelbart med full bromskraft.
Du känner igen scenariot. Du har kanske haft en lång dag på kontoret, eller kanske för många timmar bakom ratten, och din uppmärksamhet börjar minska. Detta är en risk som vi har tänkt mycket på, för ouppmärksamma förare står för upp till 90 procent av alla olyckor. Därför har vi utvecklat systemet Driver Alert Control (DAC) för att hjälpa distraherade förare i hastigheter över 65 km/h. En kamera läser av vägen framför dig medan DAC kontrollerar rattrörelserna och jämför dem med din vanliga körstil. Om systemet känner att du kör ryckigare än normalt, eller om det finns tecken som tyder på att du är dåsig eller distraherad ljuder en varningssignal och ett meddelande visas på instrumentpanelen som föreslår att du tar en rast.
I hastigheter mellan 65 km/h och 200 km/h kan filhållningshjälpen bidra till att undvika båda avåkningar och krockar på grund av tillfällig ouppmärksamhet. Denna funktion registrerar vägens kant- och mittlinje med hjälp av en digitalkamera för att övervaka bilens position på vägen. Om du kommer nära en körfältsmarkering ökar LKA rattens vridmoment något, vilket bidrar till att hålla kvar bilen i körfältet. Skulle du ändå oavsiktligt korsa körfältsmarkeringen varnas du med haptiska vibrationer i ratten. Om du avsiktligt korsar en körfältsmarkering med använd körriktningsvisare aktiveras inte filhållningshjälpen.
Med trafikskyltsinformation behöver du inte missa viktiga trafikskyltar. En framåtriktad kamera identifierar skyltar med hastighetsbegränsning och omkörningsförbud. Den faktiska skylten visas sedan i kombiinstrumentet eller digitala kombiinstrument som finns som tillval – för att du alltid ska vara uppmärksam på fartbegränsningar. Om du vill kan trafikskyltsinformationen också varna dig med en visuell varning om du överskrider hastighetsbegränsningen, genom att blinka tre gånger. Det är enkelt att ställa in i menyn på multimedia-displayen i mittkonsolen.
Vi har alla varit med om den otäcka chocken när vi byter fil och plötsligt inser att det finns ett annat fordon i vår döda vinkel. Vi har utvecklat vårt radarsystem BLIS för att ge dig total koll på läget. Det radarbaserade BLIS-systemet har utvecklats från vårt tidigare BLIS-system med kameror i backspeglarna. Det nya systemet utnyttjar radarsensorer bak på bilen som täcker in ett mycket större område och fungerar i olika väder- och ljusförhållanden, dag som natt. När ett fordon kör in i din döda vinkel varnas du via ett inbyggt varningslampa i vänster eller höger främre dörrstolpe. Tillsammans med backspeglarna, som inkluderar en vidvinkelbackspegel på förarsidan, hjälper detta dig att avgöra om du kan byta fil. Det radarbaserade BLIS-systemet aktiveras när hastigheten överstiger 10 km/h och det reagerar på nästan alla typer av fordon, inklusive motorcyklar. Cross Traffic Alert använder de bakre radarsensorerna för att varna dig för korsande trafik från sidorna när du backar ut från en parkeringsruta. Det är extra användbart om det är trångt och fullt med bilar och du kanske har begränsad sikt åt sidorna.